Przejdź do treści


    Koła, kółka i kółeczka

    09 kwietnia 2021
    Wciąż nas obowiązują obostrzenia związane z Covid-19 i dlatego zapraszamy do wspólnej i kreatywnej zabawy online. Proponujemy kolejne twórcze zajęcia, pełne ciekawych eksperymentów ze sztuką. Tym razem w ramach cyklu GRAFOTEKA prezentujemy abstrakcyjne dzieło Eugeniusza Geno Małkowskiego, znajdujące się w zbiorach PGS. Artysta ten w latach 70. ubiegłego wieku wprowadził technikę tapowania szablonów na płótnie farbą olejną i akrylową, stąd formy tworzące poniższą kompozycję są idealnie okrągłe i sprawiają wrażenie drobiazgowo dopracowanych. Zadania zainspirowane tą pracą pozwolą Wam na bliższe poznanie pojęcia „abstrakcja”.

    Eugeniusz Geno Małkowski, „Panorama”, 1987, olej na płótnie, 74x109 cm, z kolekcji PGS

    Będący w naszej kolekcji obraz „Panorama” przedstawia w dynamicznym układzie mniejsze i większe geometryczne kształty: kule, okręgi, kropki. Choć wydaje się, że zostały umiejscowione przypadkowo, to ich rozmieszczenie ma głębsze znaczenie – specyficznie wypełniona przestrzeń stanowi pole artystycznego wyrazu. Patrząc na pracę, możemy odnieść wrażenie jej nieskończoności, jakby malarz mógł dołączyć do niej kolejne takie obrazy. Spróbujcie to zrobić. Wszystkie działania możecie wykonać samodzielnie, dzięki specjalnym arkuszom, lub poprosić o pomoc rodziców/opiekunów. Zapraszamy!

    Pobierzcie arkusz 1 i wydrukujcie. Zsumujcie wszystkie okręgi, które znalazły się w tym bąbelkowym wirze. Jeśli macie ochotę, policzcie oddzielnie: niebieskie, czerwone, fioletowe, czarne i szare. Ciekawe, czy za każdym razem wynik będzie taki sam? Weźcie kredki lub flamastry i wypełnijcie je odpowiednim kolorem, próbując odwzorować oryginał.

    Prawda, ile swobodnych skojarzeń wywołuje ten obraz? Może to być rafa koralowa, feeria sztucznych ogni, bańki mydlane... W zamyśle artysty „Panorama” to polimery, unoszące się w zanieczyszczonym powietrzu. Jeżeli macie ochotę stworzyć inny, bardziej kolorowy świat, pobierzcie arkusz 2, wydrukujcie i pokolorujcie, tworząc własną, wielobarwną interpretację dzieła artysty. Zobaczycie, że za każdym razem znajdziecie się w innej rzeczywistości.

    Teraz ZADANIE SPECJALNE, które wymaga zgody rodziców lub opiekunów. Poszukajcie w kuchni owoców lub warzyw, które po przecięciu tworzą koło. Pokrójcie je na plasterki i na dużym płaskim talerzu stwórzcie „sałatkową” kompozycję, którą później będziecie mogli zjeść. Mniam, mniam :) My wykorzystaliśmy: cytrynę, marchewkę, ogórek, buraka i rzodkiewki, a WY?

    Poniżej arkusze, które możecie wydrukować na domowej drukarce, a potem twórczo się bawić. Arkusze nadają się do otwarcia w nawet najprostszych programach graficznych, na komputerach i tabletach. Będzie nam bardzo miło, jeżeli podzielicie się z nami efektami swojej pracy. Sfotografowane dzieła wyślijcie do nas na adres: edukacja@plockagaleria.pl

    Arkusze do pobrania:

    arkusz 1

    arkusz 2


    Copyright 2012 - Płocka Galeria Sztuki

    Wykonanie: Kamikaze