Płocka Galeria Sztuki

Płocka Galeria SztukiAktualnościDzień dobry, panie Gauguin

Dzień dobry, panie Gauguin

W Płockiej Galerii Sztuki gości wystawa malarstwa i rysunku Grzegorza Bednarskiego „Dzień dobry, panie Gauguin”, która zostanie otwarta dla zwiedzających w piątek 7 maja, wyjątkowo tego dnia w godzinach 14.00-21.00. Ze względu na sytuację epidemiczną, zamiast tradycyjnego wernisażu zapraszamy, w reżimie sanitarnym, na oprowadzanie po wystawie z przewodnikiem o godz. 14.00 oraz na spotkanie z Grzegorzem Bednarskim i kolekcjonerem Krzysztofem Musiałem w godz. 18.00 – 20.00. W oczekiwaniu na otwarcie wystawy dla publiczności, zapraszamy na nasze kanały społecznościowe Instagram i Facebook, na których od 23 kwietnia między innymi udostępniony jest wirtualny spacer po aktualnej ekspozycji. Tworzy ją blisko 60 prac, pochodzących z prywatnych kolekcji – od ekspresyjnych obrazów wielkoformatowych, w których zostały poruszone m.in. tematy religijne i eschatologiczne, jak monumentalny cykl „Hedonista maluje Ukrzyżowanie” (1998-2001) czy „Personifikacje” (1998-2009), po rysunki tuszem i pastelem, inspirowane literaturą czy mitologią.

Twórczość artysty koncentruje się przede wszystkim wokół tematycznych cykli malarskich, w których umiejętnie łączy sprzeczne ze sobą zagadnienia, a warstwę intelektualną przeplata z emocjonalnym napięciem. Indywidualny styl Bednarskiego ukształtowały przede wszystkim fascynacje twórczością innych malarzy, w tym mistrzów epoki baroku (El Greca czy Francisca de Zurbarana), a ze współczesnych – Bacona i Luciana Freuda. Do stworzenia cyklu „Czy czyta pani Czycza czy Czycza pani zna” (1996-1999) inspiracją literacką były utrzymane w tonie katastroficznie-wizyjnym opowiadania i poezja Stanisława Czycza, a „Prac Heraklesa” (2009) – mitologia grecka.

W prezentowanych w Płockiej Galerii Sztuki pracach z cyklu  „Ni más ni menos” (1984-1986) artysta sięgnął do obrazów barokowego malarza Juana de Valdésa Leala z Sewilli, podejmując bardzo osobisty dialog ze sztuką metafizyczną, przywołując m.in. refleksje i emocje związane z vanitas (przemijaniem). W pełnych zaskakujących szczegółów i kontekstów martwych naturach, z czaszkami czy obumierającymi roślinami Bednarski połączył współczesne przedmioty codziennego użytku, jak but, metalowy kubek, łyżka, rękawiczka, stawiane poza zwykłym biegiem życia. Inspiracją dla martwych natur, czy połączonych z nimi portretów, byli również m.in. malarze Paweł Dadlez i Włodzimierz Panas oraz przyjaciel Bednarskiego, którego wizerunek odnajdziemy w cyklu „Marek i litera”.

Osobny zbiór prezentowany na płockiej wystawie stanowią obrazy, które powstały w latach 1989-1991, przedstawiające ludzkie głowy, wyabstrahowane ze współrzędnych czasoprzestrzennych, tym samym od osoby, której część stanowiły lub mogłyby stanowić. Pełne napięcia, często zmierzające w stronę abstrakcji.

Rozbudowane kompozycyjnie, bogate kolorystycznie prace Grzegorza Bednarskiego spaja przedstawienie losu współczesnego człowieka, pełnego niedoskonałości, poddanego bolesnej wiwisekcji. Artysta robi to poprzez umiejętne łączenie w swoich dziełach przeciwieństw, m.in. emocji i intelektu, ciała i ducha, figuracji z abstrakcją.

Wystawa, przygotowana we współpracy z warszawską Galerią aTAK, będzie prezentowana od 23 kwietnia do 30 maja.
Grzegorz Bednarski urodził się w 1954 r. w Bydgoszczy. W latach 1975–1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Jana Szancenbacha. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystej uczelni. W 1995 roku objął pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa. Od 1998 roku kieruje własną pracownią malarstwa. W latach 1981–1989 był aktywnym uczestnikiem ruchu kultury niezależnej. Jest zaliczany do nurtu tak zwanej figuracji krakowskiej, o silnie ekspresyjnym zabarwieniu. W 2016 roku otrzymał tytuł profesora.

Zobacz nasze wystawy

Galeria zdjęć

 

NOC MUZEÓW NOC MUZEÓW NOC MUZEÓW NOC MUZEÓW 2022 Oprowadzenie po wystawie NOC MUZEÓW 2022 Maraton plastyczny NOC MUZEÓW

Zobacz więcej zdjęć

Obserwuj nas na bieżąco

Zapisz się do newslettera

© 2022 Płocka Galeria Sztuki. Wszystkie Prawa Zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: Hedea.pl