Tragedyja Płocka. Pierwszy Płocki Komiks
Płocka Galeria Sztuki jest pomysłodawcą i wydawcą pierwszego w historii miasta komiksu o Płocku do którego scenariusz napisał Grzegorz Janusz, a rysunki wykonał Jacek Frąś. Tematem komiksu, jest legendarna postać Siemowita III księcia Płocka i władcy Mazowsza w latach 1370-1381.Grzegorz Janusz (ur. w 1970 r.) – żonaty, dwie córki, ukończył germanistykę na Uniwersytecie Warszawskim, od 1989 r. mieszka w Warszawie, autor raczej udanych opowiadań i scenariuszy komiksów, debiutował (pod pseudonimem) w 1991 r. w czasopiśmie dla dzieci „Fantazja”, publikował m. in. w „Nowej Fantastyce”, „Playboyu”, „Misiu”, „Machinie”, „Gazecie Wyborczej”, „Spirou” oraz w polskich i niemieckich antologiach SF, kilka razy wyróżniony na MFK w Łodzi, do jego scenariuszy rysowali Krzysztof Gawronkiewicz, Przemysław Truściński, Tomasz Niewiadomski i Ernesto Gonzales, nawet z powodzeniem startował w kilku konkursach literackich (jeden z większych sukcesów to nagroda w ogłoszonym przez warszawski Teatr Rozmaitości konkursie na sztukę, której akcja rozgrywać się miała w trzech jadących nocą przez miasto samochodach), w 2003 roku zwyciężył razem z K. Gawronkiewiczem w Pierwszym Europejskim Konkursie Komiksowym, obecnie kończy wielką (500 stron) powieść o sensie życia.
Jacek Frąś (ur. 16 października 1977, Sieradz) – absolwent Wydziału Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, studiował także malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Od dziecka miłośnik i rysownik komiksów. W 2001 roku zdobył – jako jedyny Polak – prestiżową nagrodę Prix Alph-Art Jeunes Talents na festiwalu komiksów w Angouleme (Francja), za komiks pt. Kaczka, opowiadający o Powstaniu Warszawskim i legendzie o Złotej Kaczce. Frąś jest laureatem wielu polskich nagród w dziedzinie komiksu. Zajmuje się również malarstwem olejnym (głównie portrety), ilustracją, plakatem i karykaturą. Praktykę zdobywał m.in. w Tokio, Nowym Jorku i Dubrowniku. Tworzy komiksy prasowe – stripy, współpracuje ze słoweńskim „Stripburgerem”, magazynem komiksowym promującym twórców z Europy Wschodniej i Środkowej. Stale współpracuje z miesięcznikiem „DosDedos”, gdzie publikuje serię komiksową Skejtersi oraz recenzuje komiksy wydawane w Polsce. W roku 2002 dla łódzkiej redakcji „Gazety Wyborczej” narysował imponującą szczegółami komiksową mapę Łodzi, a latem tego roku, we współpracy z trójmiejską redakcją „GW” i UM Sopot, powstała seria Sopociak, będąca pierwszym komiksem interaktywnym, w którym o fabule decydowali codziennie czytelnicy. Jego komiksy i ilustracje drukowały także: „Polityka”, „Nie”, „Muza”, „Machina”, „Laif”.
Fragment z listu Jacka Frąsia: “Późną jesienią 2008 roku pojawiliśmy się wraz z kolegą w Płocku. Miasto było raczej przyjaźnie nastawione, a dodatkowo wydelegowana do pomocy Pani Ania okazała się ultrafanką Płocka – wiedziała o nim wszystko. Po naszej wizycie kolega Grzegorz napisał więc scenariusz całej historii, ja zaś – Jacek – miałem go narysować, za co z pewnym ociąganiem zabrałem się po dłuższym czasie (…). Jakimże głupcem byłem wtedy!
Trzy miesiące później wciąż siedziałem nad rysunkami do scenariusza Grzegorza, wcześniej pracując nad nimi po 23 godziny na dobę. Praca szła dobrze, palce czarne od tuszu same rysowały wszystko, kładąc pędzelkiem kreski mniej lub bardziej równe. Mimo to komiks ukończyłem grubo po terminie”.